Skip to content

Kulttuurituotanto luo uutta työtä

syyskuu 21, 2012

Julkaistu Länsi-Savossa syksyllä 2011

Suomessa ja Euroopassa yleensä kulttuuriin liittyvät palveluelinkeinot ovat tulossa yhä tärkeämmiksi.  Perinteinen teollisuus ja massakulttuurin tuotteiden valmistus karkaavat halvempien tuotantokustannusten maihin. Siksi kulttuuriin liittyvä tutkimus ja kulttuurin tuottaminen ovat merkittäviä koko elinkeinoelämälle ja yhteiskunnan kehittymiselle.

Valtakunnallisessa Tuottaja 2020 -ennakointihankkeessa kulttuurituotannon tulevaisuus nähdään osana laajaa talouden ja tuotannon muutosta.  Kulttuurituottajan uusi ammatti liittyy hitaasti käynnissä olevaan työtapojen muutokseen, jossa tavoitteena on jatkuva uudistuminen ja uuden luominen. Kulttuurituottaja tekee luovaa työtä, missä kulttuurin sisällöt yhdistetään yrittämiseen.

Tuottaja 2020 -ennakointihankkeessa kulttuurituotanto on osa laajempia ekosysteemejä, joissa kaikki talouden toimijat ovat toisistaan riippuvaisia. Esimerkiksi Etelä-Savossa kulttuuritapahtumien ympärille muodostuu laajoja verkostoja, joiden menestys perustuu kulttuuristen sisältöjen ja hyvin organisoitujen tapahtumien vetovoimaan.

Kulttuurin tuottaminen on systemaattista toimintaa, jossa yhdistyy tuottamiseen liittyvä organisatorinen ja taloudellinen osaaminen sekä kulttuurituntemus. Kulttuurituottaja on välittäjätehtävässä työskentelevä ammattilainen, joka toimii kulttuurin jatkuvasti uudistuvan kentän ja markkinoiden välisessä maastossa.

Kulttuurituotannon koulutus ja tutkimus ammattikorkeakouluissa perustuu paikallisen kulttuurin kentällä toimimiseen, jatkuvaan kehittämistyöhön ja käytännönläheiseen opiskeluun. Kulttuurituotanto tapahtuu aina osana yhteisöä ja siksi esimerkiksi Mikkelissä kulttuurituotannon opiskelijat osallistuvat opinnoissaan aktiivisesti paikallisten tapahtumien tuotantoon. Tästä hyvänä esimerkkinä on Kampusfestari, joka on tärkeä oppimisympäristö, kehitysalusta uusien kulttuuritapahtumien kokeilemiselle ja osa kaupunkilaisten kulttuurisia palveluja.

Mikkelin ammattikorkeakoulussa kulttuurituotannon koulutus painottuu tapahtumien tuottamiseen. Tapahtumien tuottamisen ytimessä on yksilön kokema kulttuurinen elämys. Kulttuurista elämystä ei voida tuottaa suoraan. Sen sijaan elämyksen mahdollistavien puitteiden tuottaminen vaatii monipuolista ammatillista osaamista sekä yleisötapahtuman järjestämisestä, että yksilön kulttuurisesta kokemuksesta.

Kulttuuritapahtumien merkitys osana alueiden vetovoimaa ja monia muita elinkeinoja ruokkivana taloudellisen toiminnan veturina on erityisen tärkeä sellaisille alueille, missä perinteiset elinkeinot ovat hiipuvia. Mikkelissä Jurassic Rock ja Mikkeli Soikoon ovat hyviä esimerkkejä uusista, uudistuvista ja kasvavista tapahtumista.  Savonlinnassa oopperajuhlat on jo pitkään ollut alueen näkyvin lippulaiva. Tapahtumista hyötyvät monet muut alat kuten esimerkiksi vähittäiskauppa ja matkailu.  Kulttuuriset sisällöt tuottavat uutta työtä ja toimeentuloa.

Tapahtumien avulla tuotettava kulttuurinen elämys on vapaa-aikaa korostavassa yhteiskunnassa tärkeä talouden osa. Elämykset liittyvät kauppakeskuskusten, kaupunkikeskustojen ja matkailun kehittämiseen. Yhä enemmän tuotteiden ja palvelujen markkinointi, myynti ja kuluttaminen perustuvat tapahtumiin.  Elämykseen liittyvien tuotteiden ja palveluiden markkinat kasvavat ja kilpailu alalla kiihtyy. Paikallinen kulttuurituotanto kilpailee maailmanlaajuisen kulttuuriteollisuuden tuotteiden ja palveluiden kanssa.

Tuottaja 2020 -hankkeessa tehdyn selvityksen mukaan suuri osa suomalaisista kulttuurituottajista uskoo tapahtumatuotannonkin siirtyvän valmiiden formaattien tuottamiseen ja suurten tuotantoyhtiöiden käsiin.  Tähän muutokseen on paikallisesti pystyttävä vastaamaan.

Jotta paikallinen kulttuurituotanto menestyisi kansainvälisessä kilpailussa, on pystyttävä määrätietoisesti uudistumaan. Vanhoihin toimintamalleihin takertuminen pysäyttää kulttuurin uudistusvoiman ja lamauttaa talouden kasvua. Etelä-Savossa on hyvät mahdollisuudet vastata tähän haasteeseen monialaisen ammattikorkeakoulun, kehittyvien tapahtumien ja alueen yritysten yhteistyöllä.  Kulttuurituotannon koulutuksen ja tutkimuksen tehtävänä on tässä kehittämistyössä löytää uusia, yllättäviä yhdistelmiä ja siten lisätä alueiden kilpailukykyä.

Pekka Uotila

Mainokset
Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: